Jeg elsker kål

Hjemme hos os laver vi hver dag lækker mad med grøntsager og kød. Flere slags grøntsager i samme måltid, og ofte kål.
For tiden forsøger vi at spise som i stenalderen, dvs. uden ret meget af hverken brød, korn, pasta, ris eller kartofler. Og helt uden mælkeprodukter.

Kål
Broccoli, romanesco, rødkål, hvidkål, spidskål

Nedenfor er en lydfil og nogle af de måder jeg godt kan lide kål på.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Rosenkål, broccoli: Lyndampet i letsaltet vand, derefter hældt i et ovnfast fad og blandet sammen med olivenolie og lidt presset eller finthakket hvidløg. Bagt ved feks. 200° til kålen får lidt farve.

Spidskål, savoykål, pak choi, bok choi osv: Sautereret i olivenolie med hvidløg og lidt soya.

Blomkål, hvidkål, broccoli, romanesco, pak choi, bok choi osv: Dampet som et enkelt tilbehør, evt med soya eller en dressing med feks. soya, hvidløg, sesamolie, lime

Blomkål: Stegt med spidskommen eller andre indiske krydderier.
Sammen med kartofler i den indiske ret aloo gobi.

Hvidkål, rødkål: Fintsnittet og marineret á la coleslaw men uden mayonnaise eller mælkeprodukt.
Tilberedt med indiske krydderier.

Rødkål: Stegt med kanel, honning og hyldebærsaft.

Kål er gode venner med bla. hvidløg og soya. Spidskommen. Gurkemeje. Mulighederne er mange :-)

Lammekoteletter
Lammekoteletter fra halal-slagteren
Lam og kål
Lammekotelet med dampet romanesco og kanel-honning-rødkål

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You can add images to your comment by clicking here.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.